Luottamustehtävässä palveleminen on arvojohtamistyötä, ei mikromanagerointia

Julkaistu Mäntsälän Uutisissa 30.11.2022.

Mäntsälän Uutisissa 16.11. päivätyssä kirjoituksessa Mika Välitalo hämmästeli omaa mielipidekirjoitustani ”Seta ei aja kaikkien ihmisten yhtäläisiä ihmisoikeuksia” (MU 9.11). Olen sivistyslautakunnan jäsenenä ilmaissut mielipidekirjoituksessani huoleni Mäntsälän Seta ry:n kouluvierailun sisällöstä. Kannan huolta erityisesti Mäntsälän nuorista ja haluan olla mukana rakentamassa heille parasta mahdollista kasvuympäristöä.

Olen kyllä tietoinen, että suomalaisessa koulujärjestelmässä opettajat tekevät yhdessä rehtorien kanssa opetussuunnitelman mukaiset päätökset kouluvierailuista. Tämä on mahdollista Suomessa ja se perustuu saavutettuun luottamukseen vanhempien ja koulutuslaitosten välillä. Uskon, että tämä saavutettu luottamus on tällä hetkellä vahvasti koetuksella ja tästä näen yhtenä vahvana signaalina nuoren 15-vuotiaan konservatiivisen opiskelijan mielipidekirjoituksen ”Meitä konservatiivejakin tulisi suvaita koulussa” (MU 11.10).

Välitalo rinnastaa kirjoituksessaan Seta ry:n lukuisten nimeämiensä tunnettujen humanitäärisen avuntarjoajien ja ympäristön suojeluun tähtäävien organisaatioiden kanssa. Itse en näe perusteita tälle rinnastukselle. Mainitut järjestöt eivät aja vastaavaa radikaalia sukupuolipolitiikkaa, jossa mm. rohkaistaan mielestäni aivan liian kevein perustein oman sukupuolen ”korjaamiseen” ilman, että arvioidaan operaation mahdollisia isoja riskejä nuoren tulevaisuudelle. Ymmärtääkseni ihmiskunta on toiminut ainakin kymmeniä ja jopa satoja sukupolvia siten, että pojat ovat kasvaneet miehiksi ja tytöt naisiksi. En näe, että mikään tässä
yhtälössä olisi muuttunut.

Välitalo ilmaisee hämmentyneensä kommentistani, jossa yhdistän Setan ”tasa-arvoisen ja moninaisuuden huomioonottamiseen” tähtäävän seksuaalikasvatuksen ja negatiivisen vaikutuksen Mäntsälän syntyvyyteen. Välitalo ei avaa kirjoituksessaan tarkemmin hämmentymisensä perusteita. Yhteiskunnassa vallitsevat käsitykset seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta heijastuvat suoraan perheiden perustamiseen ja lapsien syntymiseen. Mielestäni yhteiskunnan tarjoaman seksuaalikasvatuksen tulisi ensi sijassa antaa nuorille tulevaisuudessa eväitä lapsiperheen perustamiseen ja pitkään parisuhteeseen. Setan edustamassa ajattelussa lapsi ei tarvitse sekä isää ja äitiä.

Seta ry joutuu jo tarjoamaan tukea sukupuolen korjaustaan katuville, vaikka tehtyjä toimenpiteitä ei ole mahdollista perua. Nuoruus on herkkä ikävaihe, johon kuuluu oman identiteetin kanssa kipuilua. Jatkuva radikaalin sukupuolipolitiikan tuputtaminen ei voi olla vaikuttamatta negatiivisesti nuorten mielenterveyteen. Edelleenkin pidän huomattavasti turvallisempana valintana kannustaa poikia olemaan poikia ja tyttöjä olemaan tyttöjä, kuin rohkaista heitä ”korjaamaan” itseänsä.

Osku Karttunen
kunnanvaltuutettu, sivistyslautakunnan jäsen (ps.)
Mäntsälä

Kirjoitettu 1.12.2022