Seta ei aja kaikkien ihmisten yhtäläisiä ihmisoikeuksia

Julkaistu Mäntsälän Uutisissa 9.11.2022.

Mäntsälän Seta ry:n puheenjohtaja Eeva Partanen ja Setan viestinnän asiantuntija Eliisa Alatalo kirjoittivat 26.10.2022 otsikolla “Seta tekee työtään ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestönä”.

Seta mainostaa itseään ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestönä, vaikka järjestöllä on vahva poliittinen agenda nimenomaan seksuaalivähemmistöjen ja “muun” sukupuolisten aseman ajamisessa. Ydinperhe, joka on ollut yhteiskuntien tukipilarina vuosituhansien ajan, jää kokonaan huomioimatta. YK:n Yleissopimuksen artiklassa 7 todetaan, että mikäli mahdollista, lapsella on oikeus tuntea vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan. Jo vuonna 1989 hyväksytyssä ihmisoikeussopimuksessa vanhemmilla tarkoitetaan lapsen isää ja äitiä. Sosiaaliset vanhempansa lapsi kyllä tuntee aina. ihmisoikeusjärjestönä esiintyvä järjestö ohittaa näin mielestäni keskeisen ihmisoikeuden.

Seta myös edustaa radikaalia sukupuolipolitiikkaa. Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo on julkisuudessa toivonut Suomen seuraavan Norjan ratkaisuja: 15-vuotiaille pitäisi antaa ”oikeus” muuttaa itsenäisesti sukupuolimerkintää ja myös 6-vuotiaille lapsille se pitäisi olla sallittua, vanhempien kanssa yhteistyössä.

Mielestäni tämä tuntuu erittäin erikoiselta. Alaikäiseltä on monikin asia kielletty. Miten yhtäkkiä oman sukupuolen vaihtaminen olisi ilmoitusluontoinen asia? Vielä kun tiedetään, että sukupuolen vaihtaminen on biologisesti mahdotonta.

Olen erittäin huolestunut Setan vierailuista Mäntsälän yläkouluille. Setan paikallistasolla vakuutellaan, että mitään ennenkuulumatonta vierailuilla ei tule tapahtumaan ja käynneillä halutaan vain tukea mahdollisia sateenkaarinuoria. Mielestäni näin radikaalin sukupuolipolitiikan näkemyksen omaavan järjestön kouluvierailu ei ole ongelmatonta. Uskon, että kouluissamme osataan rakentaa kaikkia kunnioittavaa ilmapiiriä ilman Setan ajamaa aatteellisen sukupuolikäsityksen lobbaamistakin. Nuoria tulee tukea
terveeseen kasvuun tyttöinä ja poikina sekä antaa valmiuksia tulevaisuudessa perheen perustamiseen. Tälläkin hetkellä Mäntsälässä nähdään syntyvyyden laskevan dramaattisesti ja en usko radikaalin sukupuolipolitiikan ainakaan auttavan tässä asiassa.

Mikäli nämä kouluvierailut kuitenkin toteutuisivat, niistä tulee ehdottomasti informoida lasten vanhempia ja oppilailla tulee olla vapaus olla osallistumatta. Moniarvoisuuden pitää myös toteutua: mikäli yhdelle järjestölle annetaan lupa vierailla yläasteilla, tulee muidenkin järjestöjen myös saada lupa vierailuun. Sivistyslautakunnan jäsenenä haluan ehdottomasti, että mahdollinen vierailujen sisältö avataan lautakunnassa, ennen kuin vierailuja yläkouluissa toteutetaan.

Mäntsälän Riihenmäen yläkoululla on kuulemani mukaan järjestetty hiljattain Pride-henkinen tapahtuma. Minulla ei ole tiedossa, että lasten vanhempia olisi informoitu tästä tapahtumasta.

Osku Karttunen
Perussuomalaisten kunnanvaltuutettu,