Vastine Mäntsälän uutisten kirjoitukseen 5.10. “Pride herätti taas keskustelua”.

Vastine toimittaja Jesse Helmisen kirjoitukseen 5.10.2022 – ”Pride herätti taas keskustelua”

05.10.2022 päivätyssä kirjoituksessanne ”Pride herätti taas keskustelua”, otitte kantaa SETA ry:n suunnitelmiin järjestää peruskouluvierailuja Mäntsälässä. Kritisoitte (allekirjoittaneen) Mäntsälän alueen Perussuomalaiset ry:n puheenjohtajan kirjoitusta, jossa tuodaan avoimesti esille pyrkimys pitää koulut politiikasta ja ideologiasta vapaana alueena, ja väitätte että osapuolista ainoastaan Mäntsälän alueen Perussuomalaiset ry olisi poliittinen järjestö.

Mäntsälän alueen Perussuomalaiset ry todellakin on poliittinen yhdistys, mutta niin on myös SETA ry, toisin kuin toimittaja jutussaan kirjoittaa. Poliittisen toimijan tunnusmerkit täyttää sellainen taho, jolla on joko poliittista päätäntävaltaa tai -vaikutusvaltaa. Jos pitäisi vertailla Mäntsälän alueen Perussuomalaiset ry:n ja SETA ry:n poliittista vaikutusvaltaa tai -saavutuksia keskenään, saattaisi käydä niin että häviäisimme kilpailun.

SETAn omilla sivuilla (https://seta.fi/ihmisoikeudet/poliittiset-painopistealueet-2019-2022/) kerrotaan yhdistyksen poliittisesta toiminnasta seuraavaa: ”Setan aiemman poliittisen strategian tavoitteiden voidaankin edelleen katsoa muodostavan laajemman aikavälin poliittisen ohjelman, joita Seta pitkäjänteisesti tavoittelee. Setan poliittinen strategia (2012–2017) oli laaja poliittinen ohjelma, jolla tavoiteltiin kokonaisvaltaista yhteiskunnan muutosta.”

Yhdistysten omien ilmoitusten perusteella, ja yhteiskunnallisia vaikutuksia tarkastelemalla on uskoakseni kiistatonta, että molemmat yhdistykset ovat poliittisia toimijoita, eikä kumpaakaan tulisi päästää peruskouluihin levittämään ohjelmaansa lapsille suorakontaktoinnilla. Poliittisten toimijoiden oikea vaikutuskanava on opetussuunnitelmaan vaikuttaminen virallisten toimintatapojen kautta, missä SETA ry onkin kunnostautunut.

Teemu Laakso
Mäntsälän alueen Perussuomalaiset ry.

Kirjoitettu 8.10.2022